10.9.1 Strukturdetaljer
Strukturkomponenter till fordonsindustrin driver mycket av utvecklingen såväl på maskinsidan som inom materialutvecklingen. I dagsläget (2022) används i huvudsak energikrävande primärlegeringar till större strukturdelar. I syfte att minska klimatavtrycket från nya eldrivna fordon går utvecklingen mot att dels kunna använda återvunnet aluminium, dels kunna eliminera behovet av en efterföljande värmebehandling för att uppnå önskade mekaniska prestanda hos komponenterna.
Efterfrågan på allt större strukturdetaljer driver också på efterfrågan på allt större pressgjutmaskiner. I dagsläget (nov -22) finns uppgifter om att det i Kina byggs horisontella kallkammarmaskiner med en låskraft på upp till 12 000 ton, och det spekuleras i framtida maskiner med upp till 20 000 tons låskraft där en hel bottenplatta till en personbil kan pressgjutas i ett stycke.
Skottvikter på över 100 kg aluminium innebär dels enorma utmaningar för att hantera gjutverktyg med vikter upp emot 150 ton, dels enorma slitage på verktygen då flytlängder på 1,5 – 2 m kräver mycket höga inloppshastigheter för att undvika kallflytningar. Tillämpningen av utbytbara insatser, ex vis tillverkade via 3D-printning av pulver i samma kvalitet som verktygsstålet, förväntas därför öka framöver, liksom metoder för att rekonditionera verktygsytor med varmsprickor eller områden med erosionsskador.
I syfte att undvika varmsprickor i verktygsytan syns en tydlig trend mot övergång till vattenfri mikrosmörjning av formverktygen, vilket i sin tur ökar kraven på intern kylning av verktygen.
Pressgjutning av komponenter som har krökta kanaler, ex vis kylkanaler, i elmotorhus för fordon, utgör en stor utmaning. Där kan engångskärnor av salt möjligen vara ett alternativ, där man efter att metallen stelnad, spolar ut saltet med vatten. Saltkärnorna tillverkas genom att man pressgjuter smält salt i en konventionell varmkammarmaskin.